
Erwin Fillee: 35 Jaar E.J. Fillee, zijn eigen verhaal
Zijn eigen verhaal:

Vanaf kinds af aan wist ik dat ik maar een iets kon worden; ARTIEST!
Als klein jochie stond ik al de 'clown' uit te hangen en in de excursiebussen in Spanje, waar ik met m'n ouders naar toe ging, te zingen. Ik was toen 5 jaar.
Voorin de bus, de microfoon pakken en de hele bus meezingen.
Ik had namelijk een groot voorbeeld, mijn eigen Ome Dick Engelbacht.
Getrouwd met de zus van mijn moeder, namelijk tante Ria. Dick was een van de grootste conferenciers en imitators die Nederland heeft gekend in de jaren 50, 60, 70 en begin jaren 80.
Toen kwam Robert Paul, ook een kanjer. En die kon iets wat Dick niet kon, namelijk zingen.
Van kinds af aan zat ik achter m'n pick upje, en cassetterecorder, liedjes te zingen en te monteren. Twee tapedecks, en dan de stemmen overelkaar heen dubben. Dat werd op het laatst zo slecht van kwaliteit omdat je steeds bleef kopieeren, dat er niets meer van overbleef. Van m'n ouders kreeg ik een apparaat dat m'n microfoon versterkte en er zat een soort van galm op! Geweldig. En dat hebben ze geweten.
In 1985 was er een oproep van Radio Veronica om mee te doen aan een talentenjacht "Kreun die Deun", gepresenteerd door Will Luikinga en Chiel van Praag.
Een goede vriend destijds was Gerard van Bennekom, die vele liedjes voor mij heeft geschreven. En zo ook een nummer over Veronica dat toen nog de B-omroep status had en niet van minister Eelco Brinkman van WVC de A-status kreeg ondanks het wel aantal bereikte leden.
Ik won die live radio uitzending op woensdagmiddag in het Zeeuwse Bruinisse, en mocht door naar de halve Finale en uiteindelijk de Finale.
Daar werd ik 4e - omdat het lied over Veronica ging - maar ik had wel een brok ervaring gehad.
Artiesten waar ik bewondering voor had en heb, daar stond ik nu ineens mee te praten in de kleedkamer; een hele jong Danny de Munck, die binnenkwam met een walkman op z'n koppie, Andre Hazes, Lee Towers, Harry Slinger.
Tijdens de finale in Utrecht kreeg Annie Schilder een ei naar d'r hoofd toegeworpen. Waarop ze in het Volendams roept, live op de radio en voor heel veel publiek "wat dat nou een ei?"
In 1986 had Gerard van Bennekom een echte Carnavalskraker geschreven "Snuit je neus in je onderbroek" Hilarisch!!

Alles werd uit de kast gehaald en zelfs de B-kant "Ik heb een belletje aan m'n pet" werd met live orkest opgenomen. Dit alles tot laat, erg laat in de avond.
De plaat is er dat jaar niet gekomen, wel werd de geluidsband regelmatig gedraaid bij ...... Veronica.
Zelfs bij het immense programma Curry & van Inkel op Hilversum 3 werd het nummer opgepakt. Al was het eenmalig en was de eindafkondiging "Deze plaat willen we nooooooit meer horen...".
De naam E.J. Fillee, een verbastering van Erwin John Fillet, werd tijdens een live radiouitzending ter plekke bedacht door Will Luikinga. Dat rijmde en je moet een artiestennaam hebben.
Een ook Chiel van Praag beaamde dat. Het was een van de mooiste periodes uit het begin van mijn loopbaan.
Ik deed heel vaak mee aan talentenjachten, vooral in Amsterdam. Die werden georganiseerd door Bart van de Linden en Ger Oort.
Ger schreef ooit het legendarische nummer "Amsterdam ik wil je wel bekennen". Veelal werd ik 2e, maar ook heel vaak nummer 1.
Optreden op zondagochtend voor Wim van Gulden's Happy Sunshine in Hotel Krasnapolsky en later in het Tuschinski theater in Amsterdam. Iedereen trad daar op voor reiskosten vergoeding.
En de ouderen van Amsterdam waardeerden het allemaal. En m'n vader me maar overal naar toe rijden.
Ik werkte in die tussentijd bij speelgoedpaleis Bart Smit, daarna bij Pool tot Pool, het latere Megepool, de Nederlandse Politie Bond (NPB) en toen full-time het door mij zo gewilde 'artiestenvak' in.
Ik mocht mee werken in het befaamde cabaretgezelschap Jolijt van Ge Frankhuizen. Daar speelden ook top accordeonist Wim Wico (vroeger van het duo De Wico's met Wim en Annie Kelere), caberatiere Mary Scotty, mijn ome Dick Engelbracht, hoofdstadoperettezangeres Fien Westerveld en pianist Jaap Daniels. Dat waren TOP artiesten die nu allen de 60 waren gepasseerd maar die een fantastische middag of avond konden bezorgen.
Ik keek natuurlijk steeds hoe het moest en ik leerde heel veel van ze. Vooral vriend Jaap Daniels. Jaap presenteerde en zong in de jaren 60 op TV, samen met zijn vrouw een van de eerste talentenjachten "De Springplank", en hadden vele hits gescoord in die tijd. Jaap hielp me met de uitspraken "Een 'dunne EL, en geen dikke EL ERWIN!!!". Ik werd er gek van, want hij presteerde het om er elke keer weer over te beginnen. Ik ben hem achteraf erg dankbaar!

2000 - Met Oud Amsterdam "Dat vergeet je nooit"
En van mijn fijne ome Dick heb ik geleerd om vrijuit op de buhne te kunnen praten en bovenal improviseren! Wat een mooie tijd was dat. Jolijt stopte nadat Ge en zijn vrouw Finy waren overleden, maar Jaap, Dick, Mary en ik pakten de draad op en gingen door als het befaamde gezelschap Oud Amsterdam (1992).
We trokken heel Nederland door, en OVERAL nadat we gewerkt hadden gingen we op zoek naar de visboer, om een harinkie te pakken. Doordat ook Dick, Mary en Jaap wegvielen, ging ik met Fien Westerveld een tijdje door, en ook een tijdje met Kelly ter Bruggen.
Ook Gonnie Baars heeft een half jaar in m'n gezelschap gezeten. Geweldig wijf! Op een middag in Utrecht begon ze ineens te zweten, Kick en ik hebben haar toen naar huis gebracht, ze had de huisarts gebeld en die zei neem maar een paracetemolletje dan gaat het wel over ....
En het ging over, ze overleed op 51 jarige leeftijd aan een hartstilstand.
Weer een dierbaar iemand weg!
Uiteindelijk stopte ook Duo Oud Amsterdam en wordt het bij gelegenheid nog af en toe even naar boven gehaald.
Het overlijden van Dick, mijn mentor, heeft me erg veel verdriet gedaan en de laatste der Mohikanen, Japie, hij heeft euthanasie gepleegd, heb ik een dag voor die tijd thuis nog gesproken. Hij zei me eerder in het Lucas ziekenhuis `Jij kan zeggen dat ik je vriend was, en dat hebben er maar weinigen mogen zeggen, want Japie Daniels was me een type hoor!!! Een van z'n uitspraken als ik bijvoorbeeld zei "Noue Lul", dan zei hij, "Ach, hoe is het met je broer" of "nou ja, ach, ik heb er ook maar eentje" maar Automatenkoffie vond hij wel de lekkerste.
En Mary Scotty, ooit getrouwd met AJAX voetballen Dick Been, wilde altijd een KAN water, nee niet een glas maar een KAN water op het podium. "Ik heb maar een nier en moet veel drinken ahum", echter, na afloop stond die kan er nog. . . ..VOL!
Geluid vanaf het begin deed bijzondere vriend Reginald van Deventer. Een topper, die chefkok was, en na afloop heel Nederland doorsjeesde om op tijd m'n geluid te doen. Of hij belde van "Hoi met mij, ik trap ff het hoofdgerecht erdoor voor 25 man en dan kom ik er aan". Uiteindelijk werd het steeds moeilijker voor hem om een met het ander te combineren.
De tijden tijdens de Hoornse Kermis, in het begin 10 dagen optreden achterelkaar en dan overdag nog je gewone werk hebben en andere optredens, waren met Reginald fenominaal. Eerst werken met tapedecks, en later met cassettebandje, DAT recorder en MINISDISK.
Tsja, en toen kwam Kick, hoe die er nou bij kwam.....
Ik leerde Kick kennen bij de Hoornse Ziekenomroep. Hij interviewde mij en op de een of andere manier was er een klik. Kick doet nu al zo'n 20 jaar mijn geluid,en is een echte topvriend.
We rijden nog steeds heel Nederland door naar heel veel leuke bewoners in verpleeg- en verzorgingshuizen. En buiten dat ook af en toe een bedrijfsfeest of een bruiloft.
Ome Dick noemde de auto dan ook de 'rijdende huiskamer' want er zijn tijden dat Kick en ik elkaar meer zien dan onze eigen vrouwen. Toen ik 17 jaar was kwam ik in contact met Fendal Sound Studio's eigenaar en producer Joop van Veenendaal. Bij hem maakte ik platen en opnames en leerde ik het studio werk. Mooie jaren gekend bij Joop en Lisa van Veenendaal in Loenen aan de Vecht.
In Hoorn organiseerde ik steeds meer seniorenmiddagen, dan hadden we een zondagmiddag voor 5 gulden, later 5 euro, en dan kwamen o.a. Eddy Christiani, Gonny Baars, Annie de Reuver, accordeonduo De Frontalinys of De Carsellis. Altijd een waar feest!
Maar dat kwam ook omdat ik een goed team had, Jose Blankenstijn, Reginald, Kick, Irene en Bert Steffens(pijp). Irene regelde mijn fanclub, met meer dan 800 leden! En haar man Bert, noemde we altijd pijp omdat hij pijprookte.
We hebben heel wat gelachen.
In 1996 kwam Ger Atsma naar mij toe of ik de rol van brandweercommandant wilde overnemen in zijn Brandweerjeugdshow. Ik moest de rol overnemen van de Grote Bram Biesterveld (Pommetje Horlepiep) Ik had nog nooit geacteerd, maar dankzij Ger, is het een toppertje geworden! Nu draaien we jaarlijks vele shows vooral tijdens de sinterklaasperiode en in de zomer op campings.
Op de vraag met wie ik allemaal gewerkt heb? Een hele kleine greep: Imca Marina, Lee Towers, Andre Hazes, Koos Alberts, Saskia & Serge, mijn eigen Willeke D'estell, Willeke Alberti - ik ben ruim een jaar lang haar geluidsman geweest als ze met orkestbanden ging optreden - De Kermisklanten, Herman Emmink, Ger Atsma, Dennie Christian, Conny Vink, Hans Kazan, Magic Unlimited, Maribelle, Rob Zorn, Appie en Flappie, orkest The Telstars olv Marno Kerdijk. En dit is maar een greep.
Samen met Ger organiseerde Fillee Evenementen shows voor de Doe een Wens Stichting.
En alle artiesten, allemaal toppers, kwamen voor niets. Echt grandioos. Maar ik zorgde wel dat ze allemaal qua eten en drinken niets te kort kwamen. En dat wisten ze ook, bij Fillee werken, en een top verzorging! Shows die dankzij Kick vd Vooren, Jose Blankestijn, Patrick Cousijn, Reginald van Deventer e.a. goed van de grond kwamen als team!
Ook heb ik een keer of 5 opgetreden in het Hollandse Dorp in Auckland te Nieuw Zeeland! En in The Immigrant in Auckland voor de jongere Nederlanders.
In totaal ben ik 27 keer naar Nieuw Zeeland geweest ivm familiebezoek.
Ook heb ik in de jaren 90 op diverse podia in Hoorn tijdens de woensdagmarkten opgetreden. Je kon het zo gek niet noemen; zingende kerstman, zingende clown, promotie gedaan om geld binnen te halen voor de woensdagmarkten in Hoorn EN Zaandam. Ook in Zaandam hebben we twee jaar optredens gedaan buiten op de Czaar Peter Markten. Georganiseerd door Edith Hartog, die de markten voor haar rekening nam bij Danny van Soelen BV.

Er was een Schlagerfestival in Hoorn! In Sporthal De Opgang.
Met Freddy Breck, Dennie Christian, Marc & Dave, orkest The Telstars, noem maar op. Dennie deed de presentatie, maar alles liep uit en Dennie had nog een schnabbel en vroeg of ik verder wilde presenteren. Want Freddy Breck was uit Oostenrijk gekomen, maar kwam ruim 2 uur te laat aan. Het was inmiddels middernacht geweest en we bleven de sporthal draaiende houden, ook dankzij The Telstars.
EINDELIJK kwam hij, en heb ik nog een klein duetje met hem gezongen. (zie foto). Ook mijn vader en moeder waren erbij en genoten zichtbaar aan de zijkant! Vooral mijn vader Chris Fillet!
Geluid werd verzorgd door top geluidsman Anne Drenth! Wat hebben wij tijdens de voorbesprekingen en op de avond zelf gelachen. Het was een mooie avond, het Schlagerfestival, met veel zeer enthousiaste bezoekers.



In 1999 werd ik door het bestuur van de Hoornse Carnavalsvereniging De Veerhoppers benaderd of ik Millennium Prins Carnaval van Hoorn wilde worden. Een grote eer natuurlijk, want je wordt niet zo maar Prins Carnaval. Na een aantal dagen gewikt en gewogen te hebben heb ik ja gezegd. Kick werd m'n adjudant en we hebben een aantal mooie en drukke weken gehad. Met de bus naar Purmerend, of naar Nieuw Niedorp om te gast te zijn bij andere carnavalsverenigingen. Maar ook naar Blokker en Zwaag! Geweldig!

Samen met Harry op de Kelder was ik een van de grondleggers van Reel Records.
Een kleine platenmaatschappij die op zoek was naar regionale bands en artiesten. "Taai Gras" was een bestseller met daarop bands en artiesten uit Noord Holland.
Ook "As je Nei Westfriesland gane", met Nel van Laren-Zwuup en Siem de Haan werd een topper.

2000 - Medewerking aan de cd 'Laat de SON nu maar komen'
Maar ook platen geproduceerd voor Milly Scott en Maggie MacNeal die met vele artiesten in 2000 de Senioren Omroep Nederland wilden steunen om die aan een zendlicentie te krijgen, een single opnamen. Ook daar was ik bij betrokken, bij de oprichting van de SON.
Helaas heeft deze omroep het net niet gehaald. Later kwam omroep MAX. Ja, daar zat het grote geld, en dat hadden we niet. We hadden wel de toppers van toen: Bueno de Mesquita, Tobi Rix, Herman Emmink en Milly Scott, (voor haar heb ik haar gospel-album geproduceerd "He did it again")
In de tussentijd heb ik ook nog iets gedaan in de lokale politiek (2002-2005). En dat is achteraf iets wat ik nooit had moeten doen! Ik ben er niet voor in de wieg gelegd, maar Hoorns Belang blijft voor mij een leuke partij. Maar overal leer je van!
In augustus 2008 werd ik benaderd door Willeke Alberti of ik haar geluidsman wilde worden.
Dit heb ik anderhalf jaar volgehouden en ben er toen mee gestopt. Ik wil wel leuk en ontspannen werken. En vervolgens kwam op mijn pad RONNIE TOBER. Wat een heerlijke fijne vent is dat! Samen met zijn man Jan Tober-Jochems doe ik het management inmiddels van Ronnie. Maar ben zijn vast geluidsman geworden sinds november 2009! En wat een feest, Telkens Weer, daar kunnen anderen nog een puntje aanzuigen! We hebben altijd zoveel lol, ook onderweg, en als Ronnie aan het werk is ook, dat het niet eens op werken lijkt. Want DAT is de kracht van muziek maken! Iets fenomenaals goeds neerzetten en er met z'n ALLEN nog lol in hebben ook!
Dan wordt het product nog mooier!
Met mijn lieve vrouw Willeke D'estell heb ik vele show gedaan en doe dat nog.

Ook vele cd's gemaakt. Willeke is gaan minderen met zingen, echter vanaf 1 oktober t/m half november 2010 heeft ze - samen met Ronnie Tober - in diverse hitlijsten gestaan in Nederland en Belgie met hun hitje "Kom in m'n armen".
Nu, januari 2011 staan ze in de hitlijsten met "Heel Even". Beide singles zijn uitgebracht bij platenmaatschappij Multidisk van Danny Bultman.
Het management van Erwin Fillee, Willeke D'estell en anderen wordt al jaren mede gedaan door vriend Kick.